Cover van The Day After Tomorrow
 Toon de foto'sFoto's (15)
 Toon de videoclipTrailer

Query IMDbIMDb.com

The Day After Tomorrow (2004)

Where will you be?

Het klimaat verandert drastisch ten gevolge van het broeikaseffect. De poolkappen smelten en de Golfstroom wordt verstoord. Dit veroorzaakt hevig noodweer over het hele Noordelijk halfrond, dat als hoogtepunt een kortdurende IJstijd tot gevolg heeft. Hall's 17-jarige zoon Sam zit voor een scholenwedstrijd in New York. Hall is klimatoloog en heeft dit weerbeeld - als enige - voorspeld. Als Sam zelf niet meer naar huis kan komen, besluit Hall zijn zoon in New York te gaan zoeken. Er volgt een barre tocht. Gelukkig is hij bekend met (pool)expedities en Sam weet er ook iets vanaf. Met name door een laatste telefonische advies van zijn vader weet hij zich in leven te houden.

De film switcht tussen het leven en werk van Hall - weerconferenties, weerdata van satellieten, adviezen aan de regering - en de overlevingsstrategieën van Sam en zijn vrienden. Het noodweer volgt zich in hoog tempo op, van kwaad tot erger: hagelstenen ter grootte van een handbal, tornado's, hevige regen en sneeuwval, vloedgolven en veel donkere luchten. Dan loopt er ook nog een klein verhaallijntje doorheen van Sam, die een oogje heeft op Laura, één van zijn teamgenoten en die concurrentie lijkt te hebben van een tegenstander.

Samengevat is het een film met heel veel bizar weer en rampen, maar die nog een beetje menselijk wordt gemaakt door de zoektocht van vader naar zoon en een beetje liefde. De film hangt aan elkaar van de special effects, maar deze zijn, m.i. op de vloedgolf na, realistisch gesimuleerd en vooral bombastisch genoeg om regelmatig stijf van de spanning in je stoel te zitten. Heerlijk als je dan de bioscoopzaal uitkomt met een stralend blauwe lucht en een aangenaam temperatuurtje. En wat een rust! <VV>

Film Cast

Details

regisseur: Roland Emmerich »