Cover van The Brothers Grimm
 Toon de videoclipTrailer

Ga naar Cinema.nlCinema.nl
 Query IMDbIMDb.com

The Brothers Grimm (2005)

Eliminating Evil Since 1812

Duitsland, eind 18e eeuw. De gebroeders Grimm, Will (Matt Damon) en Jacob (Heath Ledger), hebben de naam om het volk te bevrijden van vloeken en demonen. Ze zijn echter oplichters die de duivelszaken zelf regisseren. Ze worden door de Franse bezetter, met aan het hoofd legerleider Delatombe (Jonathan Pryce), gesnapt. Ze krijgen echter een laatste kans om de doodstraf te ontlopen. Als ze in het dorpje Marbaden het mysterie van tien verdwenen kinderen oplossen, krijgen ze wellicht amnestie. Zo komen ze in Marbaden aan, waar ze onder leiding van de vervloekte pelsjager Angelika in het behekste bos op zoek gaan naar de kinderen.

Will is de nuchtere van de twee broers, Jacob heeft in een sprookjeswereld, die hij overal in het echte leven wil zien. Langzaamaan komt Will er echter achter dat wat ze dan meemaken écht is, terwijl Jacob, die altijd al in een droomwereld leefde, ervan overtuigd is dat ze in de sprookjeswereld beland zijn. Zullen ze het mysterie ontrafelen of gaan ze er in hun onkunde zelf aan ten onder?

Het is een luchtig verhaal, doorweven met enkele van de bekendste sprookjes van Grimm: Roodkapje, Hans en Grietje, het Koekenmannetje, Rapunzel, Repelsteeltje, en ook gecombineerde elementen van de IJskoningin met de Prinses op de Erwt en Sneeuwwitje, en Assepoester met Doornroosje. Mede hierdoor is het duidelijk dat het regisseur Terry Gilliam er niet om te doen is deze verhalen serieus uit te beelden, maar eerder om een knipoog naar deze zo bekende sprookjes te geven.

De overwegend negatieve recensies op deze film zijn wat overdreven. Wie een serieuze verhaallijn verwacht, komt inderdaad bedrogen uit. Wie van sprookjes en fantasie en de daarbij horende ambiance houdt (die veel weg heeft van de duisterheid van Sleepy Hollow), kan zich met deze film best vermaken. Het enigszins karikaturale acteerwerk van Cavaldi en Delatombe is een minpuntje van de film, maar kan wellicht verklaard worden uit de absurdistische hersenkronkels van ex-Monty Pythonvoorman Gilliam. Maar verder is hij voor sprookjesliefhebbers en niet al te serieuze zielen goed te pruimen. <VV>

Film Cast

• Petr Ratimec
  • Barbara Lukęsova