Recensie

Cover van The House of Sand and Fog

Ga naar Cinema.nlCinema.nl
 Query IMDbIMDb.com

The House of Sand and Fog (2003)

Some dreams can't be shared.

Kathy Nicolo is verlaten door haar man, en wordt door een misverstand ook nog uit haar huis gezet. Het huis wordt in beslag genomen en te koop gezet. Het is binnen no time voor een prikkie verkocht aan de familie Behrani, die destijds uit Iran is gevlucht. Kathy heeft het niet breed, maar schakelt toch een advocaat in om zo snel mogelijk haar huis terug te krijgen. Juridisch kan er niet veel gedaan worden, blijkt al snel, en het huis kan alleen via een omwegverkoop via het district weer in haar bezit komen. De Behrani's willen echter niet meewerken met de door haar gestelde eisen.
Hulpsheriff Lester Burdon, die haar in deze situatie moet bijstaan, maar die toch wat meer voor haar voelt dan voor zijn eigen vrouw, verlaat zijn gezin na één slippertje om permanent bij Kathy te zijn.
Lesters betrokkenheid bij de situatie wordt steeds intensiever en neemt steeds radicalere vormen aan. Kathy raakt steeds dieper in de put (haar familie weet van niks dus bij hun kan ze ook niet terecht) en ze neemt een dramatisch besluit, wat een sneeuwbaleffect tot gevolg heeft op beide partijen.

De film is in het begin wat droog met bezoekjes aan de advocaat, waar blijkt dat er niet zo veel gedaan kan worden, dus juridisch is het snel bekeken. Daarna neemt de film een meer persoonlijke wending: het leed en de zorgen van Kathy en de besluiten die daaruit voortkomen. De film heeft een hoog filmhuisniveau, wat zich ook afspiegelt aan het aantal bezoekers. Mensen die houden van juridisch getouwtrek, komen bij deze film niet echt aan hun trekken. Het is meer een film met veel persoonlijk drama, wat trouwens wél realistisch en goed geacteerd wordt neergezet. Wat aan het begin van de film zo vanzelfsprekend leek, is het op het eind toch weer niet. <VV>

Film Cast

Details

regisseur: Vadim Perelman »