Recensie

Cover van Seabiscuit
 Toon de videoclipTrailer

Query IMDbIMDb.com

Seabiscuit (2003)

A long shot becomes a legend.

De film Seabiscuit neemt je mee naar Amerika in de jaren dertig. De tijd van de depressie door Beurskrach en Drooglegging. De geschiedenis wordt kort onder de aandacht gebracht voor de sfeer, maar de camera verplaatst zich vervolgens naar een familie, die het vrij goed heeft getroffen. Centraal staat een man, die zich opwerkt van arme fietsenhandelaar tot succesvol racepaardenhouder. Nadat zijn zoontje in een truck verongelukt, sluit Charles Howard (Jeff Bridges) de deuren voor (snelle) auto's en gaat zich bezighouden met paarden. Racepaarden. Hij huurt een oude man, Tom Smith, in die dan wel wat vreemd is, maar wel ontzettend veel verstand heeft van paarden. Deze vindt een vurig paard met karakter, Seabiscuit. Jockey Red Pollard (Tobey Maguire) wordt aangenomen om te rijden. Het is een klus om het paard te laten rijden zoals het hoort. Langzaam transformeert Seabiscuit van een verliezer tot een winnaar. De wedstrijden worden steeds belangrijker. Maar het kan niet anders of het noodlot slaat toe: na een krap verlies blijkt dat Red aan één oog blind is, wat een hele commotie geeft, een tijdje later krijgt hij ook nog een ernstig ruiterongeluk en ook Seabiscuit raakt geblesseeerd en wordt mank. Is het afgelopen met het succes?

De trainingen worden niet breed uitgemeten, het zijn voornamelijk de wedstrijden die aan bod komen.
In het begin was het voor mij niet duidelijk wat de rol is van elke speler, die apart in beeld wordt gebracht; de drie families/hoofdrolspelers leiden nog hun eigen leven. Pas na een uurtje valt het kwartje als ze met elkaar in contact komen.

Het verhaal is op waarheid gebaseerd, maar is het de moeite van het kijken waard? Eis is dat je een dierenliefhebber in films bent. Het verhaal zelf maakt veel goed, maar toch blijft het een lange zit van ongeveer twee en een half uur. Ik persoonlijk heb weer genoeg paarden gezien voor de komende twee jaar. Gelukkig maakt Seabiscuit geen gekunstelde Disney-hinnikjes, maar blijft het authentiek paardengeluid.
<VV>

Film Cast

Details