Cover van Back to the Future
 Toon de foto'sFoto's (20)
 Toon de quotesQuotes (12)

Query IMDbIMDb.com

Back to the Future (1985)

He was never in time for his classes... He wasn't in time for his dinner... Then one day... he wasn't in his time at all.

Het verhaal van deze bioscoophit begint in het jaar 1985. De jonge 'slacker' Marty McFly (Michael J. Fox) is bevriend met de gestoorde Dr. 'Doc' Emmett Brown (Christopher Lloyd). In de ochtend van 5 november wordt Marty opgebeld door Doc. 's nachts om 1:15 AM zullen ze een temporeel experiment gaan ondernemen bij de 'Twin Pines Mall' van 'Hill Valley' om te testen of tijdreizen daadwerkelijk bestaat.

De proef loopt uit de hand doordat Doc onverwachts gevonden wordt door een groep terroristen. Marty vlucht noodgedwongen in de DeLorean en beland hierdoor 30 jaar terug in de tijd...

Het blijkt maar al te eenvoudig om de toekomst onherstelbaar te verstoren. Bovendien moet er - om terug te keren naar 1985 en zijn geliefde Jennifer Parker (Claudia Wells) - een alternatief gevonden worden voor het radioactieve plutonium.

Back to the Future is een veelzijdige film met voldoende actie en fantasie, maar ook komische en romantische elementen. De decors en muziek uit de jaren '50 brengen een aangename sfeer. Behalve de twee hoofdrollen van Fox en Lloyd zetten ook de anderen de karakters overtuigend neer: Lea Thompson als Lorraine, die verliefd wordt op haar toekomstige zoon, Crispin Glover als de sukkelige vader George, en Thomas F. Wilson als 'bully' Biff Tannen.

Robert Zemeckis schreef en regisseerde deze film. Onder meer zwaargewicht Steven Spielberg hielp hem bij de productie. Eerder al maakte het duo samen de comedy Used Cars, maar bundelde later ook hun krachten in de vervolgdelen van Back to the Future. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het hilarische Who Framed Roger Rabbit, de thriller What Lies Beneath en de recentere animatiefilm Monster House.

De mannen die de geluidseffecten verzorgden voor 'BTTF' ontvingen hiervoor een Academy Award. <EV>

Film Cast

Details